Een ervaring is niet alleen een lesje dat je leert

Ervaringen zijn geen momenten of perioden waarin iets gebeurt dat een verhaaltje op zichzelf is. Niet iets met een begin en een eind. Een ervaring is altijd ingebed in je hele bestaan, jawel! Er is geen begin, wel een aanleiding. Er is geen einde, wel een overgang naar iets anders. Denk maar aan de dagelijkse ervaring van wakker worden. Het is zomaar gebeurd: je sliep, en toen was je wakker. Het is dus eigenlijk een korte ervaring waarvan je maar weinig merkt. Ja, misschien schrik je wakker van de wekker. Of je vraagt je af waar je bent en hoe laat het is. Intussen komen er allerlei fysieke en geestelijks activiteiten tot leven die een paar uur uit hebben gestaan.

Het is een dagelijkse ervaring die alleen kan bestaan als je geslapen hebt en als je wakker wordt, dus leeft. Maar je kunt ook alleen gaan slapen als je eerst wakker bent geweest. En je kunt alleen wakker zijn als je op een gegeven moment weer gaat slapen. Intussen doe je allerlei ervaringen op die ook weer samenhangen met elkaar. Zoals ervaringen waarvan je leert. Je stoot je bijvoorbeeld tegen een kruiwagen in de tuin. Dat doe je niet een tweede keer, je kijkt in het vervolg wel beter uit. Staat die ervaring dan wel op zichzelf? Je voelt ‘m al: nee. Want die kruiwagen is daar gekomen, vermoedelijk met jouw instemming. En de tuin heb je ooit gekocht, of aangelegd. En de pijn wil je vooral niet meer omdat die je ook doet denken aan andere pijn, daar, precies op die plek. Misschien tien jaar geleden, maar toch. Wat gebeurde er toen ook alweer?

Zo kun je ook kijken naar grote en belangrijke ervaringen zoals ontslag, overlijden of juist feestelijke gebeurtenissen zoals trouwen of je verjaardag vieren. Alle ervaringen zijn wezenlijk onderdeel van de rest van je leven. De samenhang is er, alleen is het aan jou hoe je die omschrijft. Waar zit die in, hoe noem je die en wat doet het constateren van zo’n samenhang met je? Het is een rustgevend idee dat je leven niet uit losse flodders bestaat die niets met elkaar te maken hebben. Het gevoel van eenheid is ontzettend belangrijk voor ons. Waarom? Omdat je daar betekenis aan kunt geven, je kunt erover praten met anderen, je kunt elkaar vinden in wat je beschrijft, je voelt dat je niet alleen op de wereld bent.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *